Achter de schermen van een grote terugroepactie

grote terugroepactie

Om de zoveel tijd kom je het in de media tegen: een fabrikant roept op om een product terug te brengen naar de winkel, omdat er een onderdeel of ingrediënt niet veilig bevonden is.

Hoe gaat zo’n terugroepactie in zijn werk? Een kijkje achter de schermen van grote leveranciers.

Redenen om een terugroepactie te beginnen

Er zijn uiteenlopende redenen om een terugroepactie te beginnen. Vaak komt het op hetzelfde neer: een product voldoet niet aan de strenge eisen die we in Europa en Nederland stellen.

Voldoet een product niet aan deze strenge eisen? Dan moet de fabrikant actie ondernemen.

Bij sommige fouten is het genoeg om een veiligheidswaarschuwing af te geven. Bijvoorbeeld bij voedsel waarin een allergeen is verwerkt (zoals pinda’s of noten): daarvoor hoeft in principe niet de hele batch teruggeroepen te worden.

In andere gevallen zal het risico te groot zijn voor een grote groep consumenten. Denk bijvoorbeeld aan een fiets waarvan het wiel uit de vork kan schieten of een stroomkabel die vlam kan vatten. In deze gevallen is het belangrijk dat het product zo snel mogelijk van de markt gehaald wordt. 

Hoe komt een terugroepactie tot stand?

In Nederland komen terugroepacties ongeveer tweehonderd keer per jaar voor.

Een terugroepactie kan op verschillende manieren tot stand komen.

  1. De fabrikant merkt bij kwaliteitscontroles een probleem op bij een ingrediënt of een onderdeel en besluit een terugroepactie op te zetten.
  2. De consument meldt een gevaarlijk product bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, waarop de NVWA de terugroepactie adviseert.
  3. De leverancier van een onderdeel of ingrediënt meldt een probleem met het geleverde product.

Alles of slechts één batch?

Bij een terugroepactie wordt de veiligheid van de consument op de eerste plek gezet, waarbij de fabrikant zal proberen om zo weinig mogelijk goede producten van de markt te halen.

Of dit laatste lukt, hangt sterk af van de productregistratie. Grote fabrikanten hebben vaak hun zaakjes goed op orde en registreren per batch de herkomst van elk ingrediënt of onderdeel.

Door gebruik te maken van gespecialiseerde programma’s, zoals King Software, registreren ze elke eigenschap. Denk hierbij aan: partijnummers, lotnummers, THT’s, land van oorsprong en leveranciers.

Goede productregistratie maakt het terugroepen eenvoudiger

Zulke registraties maken het terugroepproces voor grote bedrijven relatief eenvoudig, omdat een verkeerd onderdeel of ingrediënt voor de consument altijd is te herleiden naar de verpakking (zoals de THT of een serienummer).

Worden gegevens niet verwerkt op detailniveau? Dan wordt het een ander verhaal. Dan zal de kans groot zijn dat de fabrikant de hele productierun van de markt moet halen. Dit is een kostbare onderneming, want de schade wordt alleen vergoed als je een (dure) recall-verzekering hebt afgesloten.