De terugroepactie is de nachtmerrie van elk bedrijf
Het is de nachtmerrie van elk bedrijf dat goederen of voedsel produceert: de onverwachtse terugroepactie.
Stel je voor. Je leverancier neemt contact op en vertelt dat er een gevaarlijk product is geleverd. Een bout blijkt niet sterk genoeg, er is een giftige stof in de verflaag aangetroffen of een los onderdeel vormt een verstikkingsgevaar bij kleine kinderen. Ai.
Zodra je weet dat je een onveilig product hebt geleverd, treedt de Warenwet in werking. Vanaf dat moment geldt er een meldplicht bij de NVWA en moet je kunnen uitleggen wat je doet of hebt gedaan om het gevaar weg te nemen.
In de praktijk kan dit neerkomen op een terugroepactie.
Het overkomt veel bedrijven
Bovenstaande overkomt tientallen bedrijven, want alleen vorig jaar al werden er zo’n tweehonderd Nederlandse producten teruggehaald door de fabrikant.
In de praktijk zorgt dit voor veel uitzoekwerk. Logisch. Je moet achterhalen welk onderdeel (met welk serienummer) onveilig is en in welk productiebatch dat onderdeel is gebruikt.
Misschien moet zelfs de productie in de pauzestand, zodat jouw mensen kunnen uitzoeken of het onderdeel ook in de huidige productierun zit.
Het verhaal van onze klant
Onlangs hielpen we een bedrijf (waarvan we de naam niet zullen noemen) die dit is overkomen. De terugroepactie had een immense impact, want het uitzoekwerk duurde langer dan het lief was. Ook kon het bedrijf niet exact achterhalen welke productiebatches waren getroffen.
Uiteindelijk besloot het bedrijf alle producten terug te roepen, waaronder ook producten waar waarschijnlijk niks aan mankeerde.
De simpele remedie voor kostbare missers
De lopende terugroepactie konden ook wij niet meer voorkomen, maar wat we wel kunnen is de impact van toekomstige scenario’s beperken.
Dit doen we door onze klanten uit te rusten met handscanners, die elke GS1-barcode bij binnenkomst registreren. Zo houden we alle relevante informatie bij, van EAN tot THT en van serienummers tot batchregistraties. Digitaal en zonder extra mensenwerk.
Gelukkig is het onze klant sindsdien niet meer overkomen dat een product teruggeroepen moest worden. Maar stel dat het wel gebeurt? Dan is men er nu klaar voor, want met één druk op de knop kan exact worden uitgedraaid wat moet worden teruggeroepen en – ook belangrijk – wat niet.
Noot: het bedrijf op de foto is niet het bedrijf waar dit verhaal over gaat.
Over de auteur
Bart-Jan Berghuis
Bespaar tijd en geld voor een vast bedrag per maand.
Aantal terugroepacties Nederlandse producten verdriedubbeld
Aantal terugroepacties Nederlandse producten verdriedubbeld Het totale aantal Nederlandse terugroepacties is in tien jaar tijd meer dan verdrievoudigd. In 2022 werden er tot nog toe
Ik zit in de CBS-steekproef voor bedrijven, wat nu?
Ik zit in de CBS-steekproef voor bedrijven, wat nu? Regelmatig selecteert het CBS bedrijven om mee te doen aan een onderzoek naar internationale handel in
Het geheim van de GS1-barcode
Het geheim van de GS1-barcode GS1-barcodes zijn dé standaard voor het ontvangen en delen van essentiële productinformatie. En zo kom je aan deze codes. We
Flexibele bedrijfssoftware op maat geïmplementeerd | Lees wat onze klanten zeggen
King Expert Center is voor ondernemers
- Meer dan 20 jaar ervaring
- Landelijke expertise, Drentse nuchterheid
- Betrokken en bereikbaar
Flexibele bedrijfssoftware op maat geïmplementeerd | Lees wat onze klanten zeggen