– Jan van der Veen, mede eigenaar,
Friesche Olie- en Verfhandel
– Daniël Span, manager,
Armosa Nederland
– Henk Wierenga, adjunct directeur,
Beutech Kunststoffen en Bewerking
Fruitkracht: Meer tijd voor klanten
Fruitkracht levert wekelijks vers en gevarieerd fruit op de werkvloer. Dit draagt bij aan een positieve werksfeer en is goed voor de arbeidsproductiviteit. Werknemers zien het als een extraatje van de werkgever. Sinds januari 2019 maakt Fruitkracht gebruik van King Business Software.
De Case
Vanaf de start werden de leveringen en de facturatie gedaan vanuit Excel. Dit was zeer bewerkelijk en foutgevoelig.
Mede door de snelle groei werd het snel duidelijk dat dit niet houdbaar was. De administratie slokte alle tijd op.
Fruitkracht zegt daarover: “Voorheen waren we zo druk met administratie en de facturatie dat voor acquisitie en een goede inkoop geen tijd was. Ook hebben we meer inzicht in hoeveel we moeten inkopen omdat dit wekelijks kan wisselen. We blijven met minder fruit zitten en omdat dit niet bewaard kan worden is dat heel belangrijk.”
King
Met King zijn alle wekelijkse leveringen vast gelegd in de abonnementen module. Hierdoor is het mogelijk dat met één druk op knop bijna 600 kistjes fruit in het orderbestand worden gezet.
Na levering is dit de basis voor facturatie, administratie en incasso. De orderstroom en administratie geheel geïntegreerd. Doordat er nu beter overzicht is, zijn er minder openstaande posten. Het dashboard van King is prettig hierdoor hebben we beter inzicht in onze financiële positie.
Implementatie
Het hele implementatietraject is begeleid door King Expert Center Noord.
Fruitkracht kijkt hier met plezier op terug. “Om dat we vanuit het niets kwamen en geen ervaring hadden met ERP software hadden, zijn we erg blij met de begeleiding.”
De software is stapsgewijs in gebruik genomen, hierdoor was het duidelijk wat er gebeuren moest. Inmiddels is King een volledige ERP-oplossing voor Fruitkracht.
“We hebben nu weer tijd om in te kopen.”
– Erika Poel, mede eigenaar, Fruitkracht
Nethroma: flexibeler verkopen
Nethroma is een groothandel in ambachtelijk glaswerk. Men levert uit eigen collectie glaswerk aan internationale klanten voornamelijk in Europa. Doel is de beste collectie te kunnen leveren in het hogere segment. Dit gebeurt onder het merk Dutz Collection.
Warehouse Management
Omdat het glaswerk nog ambachtelijk wordt geblazen is de productiecapaciteit beperkt. Het betekent dat Nethroma een hoge voorraadpositie moet creëren om in de piekmomenten toch te kunnen leveren. Dit gebeurt vanuit een eigen magazijn in Kampen waar ook het kantoor gevestigd is.
King speelt hier in een belangrijke rol. Het magazijn is geautomatiseerd door middel van King WMS. Orders worden gepicked middels handscanners, waardoor er sneller gewerkt wordt en weinig fouten gemaakt worden.
Bastiaan Kommers zegt is in zijn nopjes met deze verbetering. “Waar we voorheen tijdens piekmomenten 2 uitzendkrachten moesten inhuren, kunnen we het nu met eigen mensen af. Toch is de collectie groter dan voorheen en we hebben 200 extra pick plaatsen moeten creëren in het magazijn. De omzet blijft groeien.”
Verkoop
Afgelopen jaar werd App4Sales geïntroduceerd. Hierdoor is het verkoopapparaat veel flexibeler geworden. Prijzen kunnen makkelijk worden aangepast en producten welke tijdelijk niet leverbaar zijn worden uit de catalogus gehaald.
Alle gegevens komen uit King en worden ook voor de webshop gebruikt. King staat hierin centraal en geeft de juiste informatie. Toch wordt naast het tablet nog met catalogus gewerkt welke meer de sfeer en kleur weer geeft van de collectie.
Wensen
Een eigen digitaal klantenportaal staat nog op de wensenlijst. Klanten moeten zelf hun orders kunnen opvragen, kopie – facturen kunnen downloaden en backorders kunnen raadplegen. Als we kunnen automatiseren dan doen we dat, zegt Bastiaan, dat scheelt veel tijd.
“Tijdens piekmomenten geen uitzendkrachten meer nodig.”
Bastiaan Kommers, mede eigenaar, Nethroma
Zijlstra Beroepskleding: Grip op klantcontact
Zijlstra beroepskleding verzorgt alles op en om het lichaam. Ze leveren het gehele assortiment van kleding, schoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen.
King is al vanaf 1993 het pakket waarmee gewerkt wordt. Zelfs voordat het bedrijf door Joop Zijlstra werd voortgezet in 2000.
Groeiende organisatie
Binnen Zijlstra beroepskleding is alles strak georganiseerd, waardoor het bedrijf de groei van de laatste tijd moeiteloos aan kan. King speelt hier in een belangrijke rol en is het hart van het bedrijf. “We hebben enkele jaren terug wel eens naar ander pakketten gekeken, maar kwamen tot de conclusie dat we het met King het best goed voor elkaar hebben. Het kan veel, is stabiel en geeft betrouwbare informatie.”
Het bedienen van de klant
De wil om de klanten zo optimaal mogelijk te bedienen, heeft geleid tot een koppeling tussen King en een door Zijlstra ontwikkelt Kleding Management Systeem (KMS). Hierin wordt alles vastgelegd wat voor die klant van toepassing is. Zoals medewerkers, budgetten, maatgegevens, huisstijlen enzovoort. Door jaren heen is het systeem steeds meer verbeterd en uitgebreid. Daarnaast worden orders automatisch verstuurd naar King door de koppeling. Dit scheelt veel werk en tijd aan de verkoop kant.
Dat is een heel verschil met de tijd voor 2003, toen de klantgegevens in Excel werden bijgehouden. Joop Zijlstra zegt daarover: “elke zaterdagochtend was ik Excel-lijsten aan het bijwerken om gegevens vast te leggen en om de juiste informatie te leveren aan mijn klant.”
CRM app
De CRM app van King wordt ook gebruikt bij Zijlstra Beroepskleding. Onderweg contactregistraties maken en openstaande posten bekijken, wordt zowel door directie als buitendienst als zeer handig ervaren.
Met de CRM app heeft de buitendienst bij Zijlstra de optimale middelen om de klant perfect te bedienen. Waarbij elke buitendienst medewerker zijn eigen branche-gerichte specialiteit heeft. Alles voor een perfecte klantbeleving en om meerwaarde te creëren bij de bedrijven die Zijlstra Beroepskleding bedient.
Er is een begin gemaakt met WMS apps die King heeft ontwikkeld. Zijlstra wil het maximale uit King en hun producten halen, zodat er efficiënt gewerkt kan worden. De klant moet zo goed en zo snel mogelijk bedient worden. Ook magazijnautomatisering draagt daaraan bij.
“Vergeleken met andere pakketten, hebben we het met King toch erg goed voor elkaar”
– Joop Zijlstra, eigenaar, Zijlstra Beroepskleding
King Expert Center is voor ondernemers
- Meer dan 20 jaar ervaring
- Landelijke expertise, Drentse nuchterheid
- Betrokken en bereikbaar