In jouw magazijn wordt alles op gevoel gedaan

In jouw magazijn wordt alles op gevoel gedaan

Veel magazijnmedewerkers doen hun werk nog ‘op gevoel’. Ze hebben wel een idee van hoeveel items op voorraad zijn en waar ze liggen, maar weten dit niet zeker. En ze kunnen ook moeilijk anders, aangezien de voorraadstatus niet is gekoppeld aan de wildgroei aan Excel-documenten op de backoffice.

Het gevolg: de order moet worden gepicked, maar blijkt soms simpelweg niet op voorraad. Het orderbriefje omschrijft honderd keer het product, maar er liggen er maar tien stuks in het magazijn.

Herkenbaar? Als zoiets gebeurt dan moet sales de klant bellen om uit te leggen waarom het versturen van de bestelling langer gaat duren dan normaal. Je hoopt de imagoschade te beperken, maar terwijl jouw salesmedewerker moet praten als Brugman, ga je als organisatie eigenlijk door de grond.

Waarom iets verkopen wat er niet is?

Iets verkopen wat er niet is: eigenlijk dat klinkt onhandig. En dat is het ook.

Het klinkt raar, maar in veel magazijnen wordt nog een heleboel op gevoel gedaan. De orderpicker weet op gevoel wel hoeveel voorraad er ongeveer is en in wel schap het (waarschijnlijk) ligt. Maar het zeker weten? Dat doet eigenlijk niemand.

Hoe kan het dat bedrijven ‘op gevoel’ werken? Vaak zit dat in wat er achter de schermen gebeurt.

Er zijn weliswaar veel statusoverzichten en voorraaddocumenten, maar al die Excel-bestanden zijn niet gekoppeld aan elkaar. Zo ontdek je vaak pas als het te laat is welke voorraden inmiddels het magazijn hebben verlaten.

Het gevolg: bestelde producten liggen niet in het schap of de verkeerde producten worden verstuurd. Dat kost tijd, dat kost geld, en dat is dus een probleem.

Veel magazijnmedewerkers doen hun werk nog ‘op gevoel’. Ze hebben wel een idee van hoeveel items op voorraad zijn en waar ze liggen, maar weten dit niet zeker. En ze kunnen ook moeilijk anders, aangezien de voorraadstatus niet is gekoppeld aan de wildgroei aan Excel-documenten op de backoffice.

Het gevolg: de order moet worden gepicked, maar blijkt soms simpelweg niet op voorraad. Het orderbriefje omschrijft honderd keer het product, maar er liggen er maar tien stuks in het magazijn.

Herkenbaar? Als zoiets gebeurt dan moet sales de klant bellen om uit te leggen waarom het versturen van de bestelling langer gaat duren dan normaal. Je hoopt de imagoschade te beperken, maar terwijl jouw salesmedewerker moet praten als Brugman, ga je als organisatie eigenlijk door de grond.

Waarom iets verkopen wat er niet is?

Iets verkopen wat er niet is: eigenlijk dat klinkt onhandig. En dat is het ook.

Het klinkt raar, maar in veel magazijnen wordt nog een heleboel op gevoel gedaan. De orderpicker weet op gevoel wel hoeveel voorraad er ongeveer is en in wel schap het (waarschijnlijk) ligt. Maar het zeker weten? Dat doet eigenlijk niemand.

Hoe kan het dat bedrijven ‘op gevoel’ werken? Vaak zit dat in wat er achter de schermen gebeurt.

Er zijn weliswaar veel statusoverzichten en voorraaddocumenten, maar al die Excel-bestanden zijn niet gekoppeld aan elkaar. Zo ontdek je vaak pas als het te laat is welke voorraden inmiddels het magazijn hebben verlaten.

Het gevolg: bestelde producten liggen niet in het schap of de verkeerde producten worden verstuurd. Dat kost tijd, dat kost geld, en dat is dus een probleem.

De oplossing: je hebt een koning nodig

Herkenbaar? Dan heeft jouw magazijn een koning nodig. Want met die koning verzet je meer werk. In sommige gevallen zelfs met mínder personeel.

Graag laten we je kennismaken met King: jouw digitale magazijnman. Eentje die altijd het overzicht houdt, geen fouten maakt en op elk moment van de dag weet wat de voorraadstatus is.

King is ons toonaangevende ERP-pakket. Handscanners registreren hierbij elke beweging in de voorraad en geven de gegevens door aan de centrale ERP-database. Deze database staat in directe verbinding met jouw website, waardoor mismatches tussen vraag en aanbod voorgoed tot het verleden behoren.

Kloppen de voorraadaantallen, kloppen de levergaranties? Stap over op King en je hebt altijd antwoord op deze vragen.

In de komende maanden gaan we je hier in blogs meer over vertellen. Wil je nu al meer weten? Neem contact op met Bart-Jan om te ontdekken wat King voor jouw bedrijf gaat betekenen.