Gestegen prijzen zorgen voor veel extra uitzoekwerk

veel extra uitzoekwerk

Bedrijven verhogen hun verkoopprijzen nu de inkoopprijzen stijgen.

In Nederland zijn we gewend om heel transparant zaken te doen. Een prijsafspraak met je vaste leverancier staat járenlang vast.

Maar wie veel internationaal inkoopt, weet dat het al lang niet meer zo werkt.

De internationale levertijden staan al tijden onder druk. Dat komt doordat er meer wordt besteld dan er kan worden verscheept, waardoor de internationale balans tussen vraag en aanbod flink is verstoord.

Interne discussies over prijsverhogingen

Niet alleen zijn levertijden anno 2021 historisch lang, ook de inkoopprijzen liggen fors hoger.

Bij veel bedrijven merk ik dat dit voor interne discussies zorgt. Wel of niet de prijzen verhogen?

Bijna altijd eindigen die interne discussies met dezelfde conclusie: de verkoopprijzen worden verhoogd om te voorkomen dat de hogere inkoopprijzen het bedrijf in gevaar gaan brengen.

Een grote worsteling

Het aanpassen van de prijzen is zelf is nog relatief simpel, zeker als je ons ERP-pakket gebruikt. Je verwerkt de hogere inkoop in de software, berekent eventueel een toeslag, en komt zo gemakkelijk uit op de nieuwe verkoopprijs.

De vraag waar ik veel bedrijven in de praktijk mee zie worstelen, is welke klanten moeten worden gebeld. De worsteling zit hem dus eigenlijk in iets heel simpels: achterhalen wie je klanten zijn.

‘Misschien een domme vraag, maar wie zijn onze klanten eigenlijk?’

Want aan wie leveren we eigenlijk welk product uit?

Juist deze simpele vraag zorgt in heel veel bedrijven tot een heleboel uitzoekwerk. Werk wat voornamelijk bestaat uit het uitpluizen van alle verstuurde facturen.

Veel bedrijven komen er op zo’n moment achter dat ze niet precies weten wat ze aan wie verkopen. Uiteraard zijn er klantenlijsten en er zijn productenlijsten, die zijn nooit aan elkaar gematcht.

Het resultaat: je hebt eigenlijk nog geen idee welke mensen je moet bellen om te vertellen dat je de prijzen gaat verhogen.

Dat moet toch beter kunnen?

Kan dat niet simpel? Jazeker, dat kan het. Wie gebruik maakt van King Software, heeft namelijk altijd inzicht in wat er aan wie wordt verkocht.

In een eerder verhaal schreef ik al dat het aanpassen van de verkoopprijzen in King Software gemakkelijk voor elkaar is te krijgen.

Het informeren van de klanten is daarna minstens even simpel. Nadat de prijswijziging is doorgevoerd kan je vanuit King Software een lijst opvragen met marges. Deze marges geven aan waar de vaste afgesproken prijzen te laag zijn ten opzichte van de nieuwe inkoopprijs.

Ik laat je graag zien hoe je dit doet

In het dagelijks leven help ik talloze ondernemers met een betere bedrijfsvoering op basis van King Software.

Ben jij ondernemer en wil je meer doen met minder mensen? Laat me dat dan weten.

Ik kom namelijk graag bij je langs voor een demonstratie van King, waarin ik je nauwkeurig laat zien hoe elke afdeling efficiënter werkt met de slimme oplossingen van King.

Over de auteur

King Expert Center is voor ondernemers

KING experts Nick ten Kate en Bart Jan Berghuis
"De software van King Expert Center kan veel, is stabiel en geeft betrouwbare informatie."
Afnemer van KING Business Software
Bastiaan Kommers
Mede-eigenaar Nethroma
5/5

Flexibele bedrijfssoftware op maat geïmplementeerd | Lees wat onze klanten zeggen