Bedrijven indexeren verkoopprijzen vanwege fors duurdere inkoop

Bedrijven indexeren verkoopprijzen vanwege fors duurdere inkoop

Bedrijven indexeren verkoopprijzen vanwege fors duurdere inkoop

Van aluminium tot hout en van karton tot plastic: door de aanhoudende coronacrisis stijgen kostprijzen van veel grondstoffen.

Bedrijven worden hierdoor gedwongen om hun prijzen te indexeren. Uitgerekend in Nederland lopen de prijzen momenteel sterk op.

De wereldwijde vraag is groter dan het aanbod

Vanuit de westerse wereld is de vraag naar grondstoffen onverminderd groot. Maar de aanbodkant stagneert.

Aan de ene kant komt dit door internationale leveringsproblemen die al maanden aanhouden. Aan de andere kant is het aanbod beperkt.

Huurde je een jaar geleden nog een container voor duizend euro, inmiddels moeten bedrijven bereid zijn om daar het tienvoudige voor te betalen. Hierdoor neemt de kostprijs van de inkoop toe.

Vooral in Azië heeft de coronacrisis voor forse vertragingen in de productie gezorgd. Tel daar bij op dat de vraag vanuit China naar sommige grondstoffen aantrekt, en je zit in een situatie die we nog nooit eerder hebben meegemaakt.

Het gevolg: steeds meer bedrijven zien zichzelf genoodzaakt om hun prijzen te indexeren.

Stijgingen met meerdere procentpunten tegelijk

Van de voedselprijzenmonitor tot handel en de oververhitte bouwmarkt: in veel sectoren lopen de prijsindexen met meerdere procentpunten tegelijk op.

Vooral de industrie valt op. De afzetprijzen stegen in een jaar tijd met ruim zeven procent, vele malen sneller dan de normale inflatie.

Uitgerekend in Nederland zijn de prijsstijgingen goed te merken. Logisch, want als bedrijvig land merken onze ondernemers de prijsstijgingen als eerste.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende in februari de totale inflatie in Nederland, en kwam op een stijging tot 1,9 procent inflatie – het hoogste percentage van de hele eurozone.

Veel verkopen en toch geen winst? Het kan

Dat zoveel bedrijven hun prijzen verhogen, snap ik wel. Het vasthouden aan de huidige verkoopprijzen betekent dat je met elke verkoop inteert op je marge. Veel verkopen en niks verdienen.

En toch is het aan de orde van de dag. Niet omdat bedrijven genoegen nemen met een lagere marge, maar omdat hun werkwijze minder flexibel is dan de markt.

Negen van de tien keer worden actuele inkoopprijzen niet snel genoeg aangepast. Het gevolg? De verkoper (of de buitendienst) gebruikt de prijzen van een paar dagen geleden, omdat de inkoopprijzen nog niet zijn verwerkt in de verkoopprijs.

Bescherm je marge met King Software

Als ik laat zien hoe simpel je met King Software voorkomt dat je marge inlevert, reageren mijn klanten altijd heel opgelucht.

Het werkt namelijk even simpel als efficiënt.

King Software breekt de verkoopprijs op in drie onderdelen:

  1. Inkoopprijs
  2. Kostprijs
  3. Marge

Met paar toetsenbordaanslagen pas je de inkoopprijs aan en veranderen alle kost- en verkoopprijzen automatisch mee.

Wat dit je oplevert

De winst is de snelheid, want het handmatig aanpassen van alle prijzen kan uren duren. Met King doe je dit tussen twee koppen koffie door.

Dat scheelt je niet alleen werk, maar betekent ook dat de verkoper áltijd de actuele prijs bij de hand heeft.

En verkoop je online? Dan veranderen de prijzen van de webshop (en zelfs je Shopping-advertenties) automatisch mee.

King Software, ik laat het je zien

De software van King is speciaal ontworpen om mkb’ers veel werk uit handen te nemen.

Hoe King dit doet? Ik laat het je graag zien. Stuur me even een berichtje en ik plan een demo, volledig ingericht op de uitdagingen van jouw bedrijf.  

Over de auteur

King Expert Center is voor ondernemers

KING experts Nick ten Kate en Bart Jan Berghuis
"De software van King Expert Center kan veel, is stabiel en geeft betrouwbare informatie."
Afnemer van KING Business Software
Bastiaan Kommers
Mede-eigenaar Nethroma
5/5

Flexibele bedrijfssoftware op maat geïmplementeerd | Lees wat onze klanten zeggen