Een magazijn is geen sportschool

magazijn sportschool

Tillen, slepen en lopen. De gemiddelde werkdag van een orderpicker is enorm inspannend. Maar weet je wel zeker dat jouw medewerkers niet meer lopen dan nodig?

Want ga maar na: voor een gemiddelde magazijnmedewerker bestaat het grootste deel van de werkdag uit het lopen door het magazijn. 

Goed voor de conditie, maar je wil het natuurlijk ook niet overdrijven. Je hebt een magazijn, geen sportschool.

Magazijnmedewerkers lopen veel te veel

Het werk van de orderpickers bestaat uit lopen. Héél veel lopen. Maar misschien lopen ze ook wel meer dan nodig is, bijvoorbeeld omdat een populair product helemaal achterin het magazijn ligt.

En dat moet je natuurlijk niet willen.

Magazijnmedewerkers die te veel lopen zullen immers minder efficiënt zijn. De snelheid van het werken neemt in de middag snel af. Ook loop je het risico dat je meer mensen aanneemt dan je eigenlijk nodig hebt.

Maar wat als je zorgt voor betere looproutes? Dan scheelt dat per product een paar seconden tot een paar minuten aan looptijd. Doe dat een paar duizend keer, en je bespaart een heleboel looptijd op een dag.

Ken jij je populaire producten?

Quizvraag: weet jij eigenlijk wel welke producten momenteel het populairste zijn? Welke kleuren, maten en uitvoeringen momenteel de schappen uitvliegen? En omgekeerd: welke producten op dit moment minder goed verkopen?

De reden dat ik dit vraag is simpel. Wie slim is, laat namelijk de populariteit van de producten de indeling van het magazijn bepalen.

Bijvoorbeeld zo:

  1. Populaire productsoorten leg je helemaal vooraan in het magazijn.
  2. Goedverkopende varianten plaats je op een schap op stahoogte.
  3. Producten die minder vaak worden verkocht, kunnen gerust op een hogere plank dan de populaire producten.
  4. De grijpvoorraad komt op een plek waar de producten gemakkelijk te pakken zijn.
  5. De bulkvoorraad plaats je achterin het magazijn.
 

Waarom doen we dit dan niet?

Bovenstaande tips lijken, als je ze zo leest, waarschijnlijk heel logisch. “Maar waarom doen we dit dan niet?”, hoor ik je nu vragen.

Het antwoord: omdat je niet exact weet hoeveel je van welk product verkoopt.

Om hier achter te komen heb je inzicht nodig. 

Inzicht in de producten waarvoor medewerkers het meeste moeten lopen, en inzicht in welke producten minder vaak op een dag worden gepicked.

Onze software helpt om het magazijn beter in te delen

De optimale magazijnindeling is waar King Expert Center je mee gaat helpen.

Onze software vertelt je welke producten en productgroepen het best verkocht worden. Op basis van deze data geeft het systeem advies over wat je kunt doen om het magazijn beter in te delen.

Bijvoorbeeld:

  • Betere looproutes.
  • De ideale plek in het magazijn.
  • Noodzakelijke magazijnverplaatsingen (als een artikel beter verkoopt)
 

En dreigt de grijpvoorraad op te raken? Dan geeft het systeem daar tijdig een melding van, zodat je kostbaar tijdverlies in het magazijn voorkomt.

Ik laat het je graag zien

Mijn naam is Bart-Jan, expert op het gebied van King Software. Ik geef bedrijven zoals de jouwe inzichten in hun voorraad en help om de beschikbare vierkante meters magazijnruimte zo goed mogelijk te benutten.

Het resultaat: je verzet meer werk met minder mensen, omdat die mensen slimmer werken.

Wil je weten hoe dit eruitziet? Dat kan. Laat het me weten en ik kom bij je langs om onze software te laten zien.

Zo ontdek je precies hoe het werkt, wat het kost (hint: onze prijzen zijn gunstig) en vooral wat het je oplevert.

Over de auteur

King Expert Center is voor ondernemers

KING experts Nick ten Kate en Bart Jan Berghuis
"De software van King Expert Center kan veel, is stabiel en geeft betrouwbare informatie."
Afnemer van KING Business Software
Bastiaan Kommers
Mede-eigenaar Nethroma
5/5

Flexibele bedrijfssoftware op maat geïmplementeerd | Lees wat onze klanten zeggen