Hoe backorders je aan meer omzet helpen

Hoe backorders je aan meer omzet helpen

Iedereen mist wel eens omzet door een voorraadtekort. Toch kun je de gemiste omzet simpel beperken. Hoe? Door voortaan de backorders te registreren. 

Ook behoefte aan meer omzet? Dan zal het verhaal hieronder een echte eyeopener zijn.

 

Halverwege de Atlantische Oceaan

Een herkenbare situatie? Een bepaald product is opeens uitverkocht. De nieuwe voorraad is in bestelling, maar bevindt zich nu nog in een container op een vrachtschip halverwege de Atlantische Oceaan.

Vervelend, maar het is niet anders. En dus zet je het product in de webshop op ‘uitverkocht’ en vertel je aan de telefoon dat het product nu niet leverbaar is omdat het inzicht van de bestellingen ontbreekt.

Vervelend wordt zeer vervelend wanneer je klant het artikel bij de concurrent bestelt (en wellicht ook de rest van zijn bestelling). Dit omdat je ‘nee’ hebt moeten verkopen, hoewel de goederen binnen zeer korte termijn wel beschikbaar zijn.

 

Van ‘nee’ naar ‘ja’

Maar stel nou dat je het kon omdraaien… Dat je aan de telefoon zou kunnen beloven dat je de order kunt versturen zodra hij volgende week binnenkomt? En dat je op de webshop het artikel gewoon kunt laten staan, en alleen maar de levertijd hoeft aan te passen naar 7 werkdagen?

Niet elke klant zou hiermee zijn geholpen, maar een deel wel. Sommige klanten zullen wellicht naar een andere leverancier gaan, maar een ander deel wacht liever een paar dagen dan dat ze zich moeten verdiepen in jouw concurrenten.

Als je transparant bent over uitgestelde levertijden dan help je jouw klanten om een keuze te maken. Tevreden klanten zorgen voor meer omzet, en daarom is het dus een goed idee om ook je backorders bij te gaan houden.

Dat klinkt allemaal hartstikke mooi, maar in de praktijk is het niet zo makkelijk. Je hebt namelijk inzicht nodig in je backorders. Ga je inzichten handmatig bijhouden in Excel, dan heb je werk van werk.

 

Het inzicht wat je zoekt, krijg je met King

Deze inzichten krijg je gemakkelijk door jouw voorraad én bestellingen te beheren met de software van King.

En dat werkt zo:

  1. Handscanners registreren elk item wat het magazijn binnenkomt en verlaat.
  2. Zodra een product uitverkocht raakt, wordt hij in backorder gezet.
  3. In King zie je of de nieuwe voorraad onderweg is, om hoeveel stuks het gaat en wanneer deze wordt verwacht.

Zodra je de levertijden van backorders geautomatiseerd vastlegt, ontstaan twee kansen die je hiervoor niet had.

  • Kans 1: Als klanten aan de telefoon informeren kun je voortaan antwoorden: ‘ik zie dat het onderweg is en volgende week geleverd kan worden, is dat acceptabel’?
  • Kans 2: De levertijd op de website wordt automatisch aangepast naar het daadwerkelijke aantal werkdagen. Omdat dit automatisch gaat, hoeft er nooit meer een product op ‘uitverkocht’ gezet te worden.

 

Afhankelijk van jouw beleid kun je instellen wanneer de bestelling wordt verstuurd van sales naar de orderpicker. Je bepaalt namelijk zelf of je gaat werken met deellevering, of alles pas verstuurt als de complete bestelling voorradig is.

Getriggerd? Ontdek hoe King Software jouw omzet vergroot en vraag de gratis demo aan.